Laatst bijgewerkt: 30-08-2021

Ben je op zoek naar een nieuwe smartphone en geef je de voorkeur aan Android systemen? Dan moet je de Samsung Galaxy S9 eens goed bekijken. De Samsung Galaxy S9 is een absolute bestseller. Voor echte Samsung fans heeft deze smartphone nieuwe maatstaven gezet, en niet alleen op visueel gebied.

De meeste aandacht gaat echter uit naar de ingebouwde cameralens. Het lichtintensieve rolgordijn zorgt voor een contrastrijke en levensechte weergave van de gefotografeerde motieven en kleuren. Zoals altijd biedt Samsung je de meest innovatieve technologie op de markt. Of de Samsung Galaxy S9 echt aan al je behoeften voldoet, vind je hier in onze Samsung Galaxy S9 test 2021. We laten je kennismaken met de smartphone en leggen alle voordelen en nadelen uit.




Belangrijk om te weten

Behalve de camera heeft Samsung echter grotendeels teruggegrepen op de technologie van het vorige model en enkele onderdelen opgewaardeerd. De vraag die veel bezitters van de Samsung Galaxy S8 zich echter stellen is of het wel de moeite waard is om over te stappen op de nieuwe Samsung Galaxy S9.

De Samsung Galaxy S9 smartphone is 5,8 inch groot en heeft een opslagcapaciteit van 64 GB, en ook Dual SIM toegang. De Galaxy maakt niet alleen indruk met zijn edele, eenvoudige vormgeving, maar ook met zijn nieuwe mogelijkheden.

Nu kun je Super Slow Motion video’s opnemen en heldere en duidelijke beelden maken ondanks weinig licht, dankzij de Low Light functie. Je kunt je eigen 3D avatar maken en die delen met je vrienden. Dit en nog veel meer functies staan je te wachten als je de Galaxy S9 kiest.

Een nieuw vlaggenschip

Bovendien zouden nieuwe klanten ook aangetrokken kunnen worden door de lagere prijs van de Galaxy S8. Maar de belangstelling en verwachting is bij veel mensen nog steeds erg groot. Het evenement, dat zoals elk jaar in Barcelona plaatsvindt, trekt fabrikanten aan als Samsung, Huawei, Sony en Nokia.

Jaar na jaar worden op de grootste vakbeurs voor mobiele communicatie de nieuwste producten en innovaties uit de nieuwe productportfolio’s van smartphonefabrikanten gepresenteerd. Zoals altijd is de Californische fabrikant Apple niet vertegenwoordigd.

Samsung – een fabrikant die zich altijd staande houdt. (Image source. pixabay.com / krapalm)

Maar ondanks de grote aankondiging en het feit dat het MWC dit jaar vooral over de Samsung Galaxy S9 gaat, stellen we ons hier een vraag:

Is Samsung’s nieuwe smartphone echt een innovatie en kunnen fabrikanten überhaupt nog innovatief zijn met zo’n breed scala aan producten en zoveel concurrentie?

Apple vindt de mobiele telefoon opnieuw uit

De tijd dat Steve Jobs voor een verbaasd publiek de eerste iPhone uit zijn zak trok en terloops een hele markt voor digitale lifestyle producten creëerde, is voorbij.

De mobiele telefoon is al lang niet meer alleen een apparaat, maar een product waarmee de gebruiker zich kan identificeren.

De iPhone is het eerste product dat aan verschillende behoeften van de klant voldoet. Behalve dat het toestel en een bijbehorend mobiel telefooncontract gebruikt kunnen worden om te telefoneren en tekstberichten te sturen, doet het ook dienst als mobiele muziekspeler en als toestel dat met Internet overweg kan.

Maar wat de iPhone echt tot een groot succes maakte was zijn vormgeving en intuïtieve bediening.

Dieter Rams, een bekende Duitse industrieel ontwerper die in 1932 in Wiesbaden geboren werd, formuleerde in het midden van de jaren 1970 de tien stellingen voor goed ontwerp.

Volgens Rams is Apple een van de weinige fabrikanten die een goed ontwerp serieus neemt. Jonothan Ive, die sinds 1992 Chief Design Officer bij Apple is, werd sterk beïnvloed door Dieter Rams.

De ontwerpfilosofie die Apple met Jonathan Ive al tientallen jaren volgt is: “Vorm volgt functie”. Producten moeten zo intuïtief en zelfverklarend zijn ontworpen dat iemand die nog nooit zo’n apparaat heeft bediend het snel kan leren gebruiken. Het ontwerp voor de iMac, de iPod en de iPhone werd o.a. door Ive gemaakt.

Eind 2017 had Apple een marktaandeel van 12 procent. De fabrikant wist in het tweede kwartaal 41 miljoen mobiele toestellen te verkopen.

De Chinese fabrikant Huawei zit Apple vlak op de hielen. Met een marktaandeel van 11,3 procent verkocht Huawei in het tweede kwartaal 38,5 miljoen toestellen.

Daarentegen staat Samsung alleen aan de leiding met een verkoop van 79,8 miljoen toestellen en een marktaandeel van 23,3 procent. Het valt nog te bezien hoe de huidige generatie smartphones deze cijfers zal beïnvloeden.

Eén ding is echter duidelijk: de dagen dat Steve Jobs de mobiele telefoon opnieuw uitvond zijn definitief voorbij.

Innovatie of imitatie?

Vóór een grote release wordt er gezwaaid over veel termen als RAM, HDR en FPS.

Daarbij bespreken talloze forums de ingebouwde componenten, de voorgeïnstalleerde software, het besturingssysteem en andere technische gegevens en bijzonderheden.

Behalve het merk van de respectieve smartphone stellen veel mensen zich nog andere vragen:

Is de mobiele telefoon uitgerust met een goede camera? Heeft het toestel een dual-sim slot? Wat is de schermresolutie? Hoe duur zal het toestel zijn en welke contracten zijn de moeite waard? Hoe verhoudt de smartphone zich tot de concurrentie?

Fabrikanten van mobiele telefoons proberen goed functionerende systemen aan te passen en verder te optimaliseren.

Op een markt waar talloze fabrikanten mee willen doen met de actie, jaar na jaar nieuwe hardware en software ontwikkelen en elkaar voortdurend proberen te overtroeven met nieuwere en betere technologie, wordt één vraag echter steeds vaker gezien: Waar blijven de vernieuwingen?

Het doel van een fabrikant van mobiele telefoons is niet alleen om veel marktaandeel te verwerven of om zijn producten over langere tijd goed te verkopen.

De fabrikanten proberen ook een behoefte bij de klanten te creëren. Ze presenteren hun nieuwe producten een jaar later aan de klanten en proberen hen opnieuw te laten kopen.

Maar kunnen Samsung, Apple, Huawei en Co. met zoveel concurrentie en zo’n korte update-cyclus überhaupt nog wel vernieuwende producten leveren?

Het feit dat een klantengroep al desinteresse of afkeer zou kunnen tonen als het ontwerp wordt aangepast of een knop wordt weggelaten, maakt het moeilijk en weerhoudt veel fabrikanten ervan risico’s te nemen.

En elke dag zegt de bosmarmot hallo

Met een produktlijn van vijf smartphones die allemaal minstens een jaarlijkse update genieten, blijft Samsung de grootste speler op de markt.

De Samsung Galaxy S9 biedt veel technische vernieuwingen en updates die het een interessant opvolgmodel maken voor veel nieuwe en bestaande klanten. Samsung vindt het wiel echter niet opnieuw uit.

In onze snelle wereld verloopt veel van de professionele en privé uitwisseling van informatie en gegevens via smartphones.

De gemiddelde volwassene brengt bijna drie uur per dag met zijn mobiele toestel door. Zowel de sociale media als de meeste gedrukte media proberen hun diensten te optimaliseren voor smartphones.

Onze mobiele telefoons zijn onze trouwe metgezellen bij elke beurt. (Image source: Free-Photos / pixabay.com)

Zolang fabrikanten kunnen rekenen op stijgende verkoopcijfers, zullen ze ook onnodige risico’s vermijden.

Marktaandeelwinst is alleen mogelijk ten koste van andere concurrenten, als gevolg van marktverzadiging. Kunstmatig verkorten van de gebruiksduur en kortere produktcycli zijn dus het gevolg.

De opleving van de vraag wordt vooral bereikt door de jaarlijkse bijwerking van technische componenten, en daarbij kan zelden echte vernieuwing worden bereikt.

Conclusie

Intussen kunnen bijna alle huishoudelijke apparaten met een mobiel toestel worden bediend, terwijl de spraakassistent informatie geeft over het actuele weer en het TV programma.

Gebogen aanraakschermen zijn al gemeengoed en flexibele en opvouwbare schermen zijn niet langer toekomstdromen.

Ondanks deze veelheid aan technische vernieuwingen en functies, lijkt het alsof de huidige ontwikkeling zich op een technologisch plateau bevindt.

Het valt dus nog te bezien wanneer en of de volgende grote vernieuwing komt. Tot dan blijft één vraag onbeantwoord: Waar zijn de vernieuwingen?

Beeldbron: pixabay.com / pakfones

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies